CYKL SZKOLENIOWY ABC DLA NGO _ KOM

serdecznie zapraszamy aktywistów społecznych oraz osoby, szczególnie zainteresowane założeniem Organizacji Pozarządowej do udziału w cyklu szkoleniowym ABC dla NGO, czyli jak założyć Organizację Społeczną.

Cykl odbędzie się w ramach projektu Małopolski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej 2 Krakowski Obszar Metropolitalny (powiaty m. Kraków, Krakowski, Myślenicki, Wielicki, Proszowicki, Miechowski, Bocheński). Na cykl składa się osiem szkoleń. Zachęcamy Państwa do udziału w całym cyklu, ale jest również możliwość uczestnictwa w pojedynczych szkoleniach.

Zgłoszenia na pierwsze szkolenie przyjmowane są do 20 września 2021. Zalecamy szybsze zapisy na wszystkie szkolenia, ponieważ liczba miejsc jest ograniczona.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniach jest przystąpienie do projektu MOWES2. Przytępienie do projektu będzie wiązać się z uzupełnieniem dokumentacji rekrutacyjnej. Po zgłoszeniu się na interesujące Państwa szkolenia, zostaną do Państwa wysłane odpowiednie formularze. Więcej informacji o projekcie, regulamin i wzory dokumentów poniżej.

Dodatkowo dla tych z Państwa, którzy zgłoszą się na co najmniej 3 szkolenia przewidziane są pakiety edukacyjne, które zostaną zakupione dla Państwa NGO. Pakiety będą dobierane indywidualnie na podstawie Państwa wyborów i potrzeb NGO. Na pakiety składać się będą materiały edukacyjne, książki i publikacje o wartości do 60 złotych.

Dla organizacji, których przedstawiciele wezmą udział w całym cyklu szkoleniowym przewidziana jest nagroda  w wysokości 1000 złotych na realizację małego projektu w obszarze działań Organizacji.

Poniżej znajduje się informacja o szkoleniach oraz linki do rejestracji. Szczegółowe programy oraz informację o prowadzących znajdą Państwo w osobnych załącznikach.

Wszystkie szkolenia odbędą się w formie online. Po zgłoszeniu, każdy z Państwa otrzyma mailowo link do spotkania.

Rejestracja na szkolenie jest wymagana i odbywa się przez uzupełnienie formularzy (linki pod opisami szkoleń).

HARMONOGRAM SZKOLEŃ

I. NGO – dlaczego warto? Co trzeba wiedzieć jeśli chce się założyć organizację?
Data: 22.09.2021
Godz. 17.00-20.00
Prowadząca: Olga Glińska

  • Rodzaje organizacji pozarządowych w Polsce, obszary działań
  • Różnice pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem
  • Różnice pomiędzy Stowarzyszeniem zwykłym a rejestrowym
  • Inne formy: spółdzielnia socjalna i sp. z o.o. non profit
  • Kto może założyć organizację?
  • Jakie zasoby i jakie kompetencje są potrzebne, żeby założyć organizację?
  • Skąd organizacje mogą otrzymać pomoc i jak mogą zdobywać niezbędne informacje?
  • Jak sfinansować działania organizacji?
  • Jak stworzyć sobie miejsce pracy w organizacji?

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 16.09.2021. Liczba miejsc jest ograniczona.

II. Planowanie strategiczne w organizacji – wprowadzenie

Data: 6.10.2021
Godz.: 17.00 – 20.00
Prowadząca: Ewa Chromniak

  • Integracja – ja i planowanie?
  • Po co planujemy? Korzyści/szanse/trudności /bariery
  • Analiza problemów/potencjałów/szans/zagrożeń jako punkt wyjścia do planowania (praca na 1-2 narzędziach typu analiza SWOT, drzewo problemów, czy analiza interesariuszy)
  • Misja organizacji
  • Podsumowanie i zakończenie

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 2.10.2021. Liczba miejsc jest ograniczona

III. Formalno-prawne aspekty funkcjonowania organizacji pozarządowej

Data: 20.10.2021
Godz.: 17.00-20.00
Prowadząca: Joanna Czarnik

  • Znaczenie statutu dla funkcjonowania organizacji oraz dla odpowiedzialności członków Zarządu, zmiany w statucie
  • Rola władz w organizacjach pozarządowych
  • Członkowie, wolontariusze, pracownicy – role i formy zaangażowania
  • Zasady reprezentacji NGO i zawierania umów m.in. z członkami zarządów
  • Dokumentowanie prac zarządu i innych władz NGO

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 15.10.2021. Liczba miejsc jest ograniczona.

IV. Źródła finansowania NGO

Data: 27.10.2021
Godz.: 17.00-20.00
Prowadząca: Katarzyna Wychowaniec

  • Działalność nieodpłatna, odpłatna, gospodarcza różnice
  • Granty i dotacje
  • Darowizny i sponsoring
  • Inne możliwości ( zbiórki, croudfunding)

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 22.10.2021. Liczba miejsc jest ograniczona.

V. Akademia Koordynatora Projektu – Cz. 1. Merytoryka projektu.

Data: 10.11.2021
Godz.: 17.00-20.00
Prowadząca: Joanna Czarnik

  • Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz – czyli jak napisać wniosek projektowy, który ułatwi realizację projektu
  • Umowa o dofinansowanie – najważniejsze zagadnienia
  • Prowadzenie dokumentacji projektu od strony merytorycznej
  • Zasady przygotowania sprawozdania merytorycznego z realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych.

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 5.11.2021. Liczba miejsc jest ograniczona.

VI. Akademia Koordynatora Projektu – Cz. 2. Finanse projektu

Data: 17.11.2021
Godz.: 17.00-20.00
Prowadząca: Joanna Czarnik

  • Budżet projektu – jak go przygotować i z nim pracować?
  • Finanse w projekcie – zasady wydatkowania środków oraz dokumentowania kosztów.
  • Umowa o dofinansowanie – najważniejsze zagadnienia w zakresie finansów
  • Przydatne narzędzia do monitoringu i dokumentowania finansów projektu
  • Zasady przygotowania sprawozdania finansowego z realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych.

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 12.11.2021. Liczba miejsc jest ograniczona.

VII. Akademia Koordynatora Projektu – Cz. 3. Ludzie w projekcie

Data: 24.11.2021
Godz.: 17.00-20.00
Prowadząca: Joanna Czarnik

  • Ludzie w projekcie – role formalne i możliwe formy współpracy
  • Zasady zawierania umów z członkami zespołu projektowego
  • Spontaniczność uporządkowana – czyli jak zaplanować i usprawnić działania własne i zespołu i nie stracić dobrej energii i atmosfery.
  • Komunikacja z zespołem projektowym – praktyczne rozwiązania i wskazówki.
  • Kodeks dobrych praktyk koordynatora projektu.

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 19.11.2021. Liczba miejsc jest ograniczona.

VIII. Księgowość i zarządzanie finansami NGO

Data: 1.12.2021
Godz.: 17.00 – 20.00
Prowadząca: Małgorzata Klewska

1) Opodatkowanie CIT i VAT w NGO – na co zwrócić uwagę

2) Uproszczona księgowość, a pełne księgi – warunki

3) Procedury wewnętrzne:

  • Czym jest polityka rachunkowości
  • Sprawny obieg dokumentów
  • Zatrudnianie i rozliczanie pracowników/współpracowników w NGO
  • Współpraca zarządu z księgowością
  • Kiedy kasa fiskalna jest niezbędna w organizacji
  • Sprawozdawczość finansowa i podatki

UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 26.11.2021. Liczba miejsc jest ograniczona.