1. ROZEZNANIE
Program wolontariatu powinien być dostosowany do zasobów ludzkich jak i materialnych, jakimi dysponujemy w naszym przedsiębiorstwie. Wolontariat kompetencyjny polega głównie na przekazywaniu naszej wiedzy osobom, dla których posiadane przez nas informacje mogą być unikatowe. Powinniśmy zorientować się, czy nasi pracownicy zaangażowani byli wcześniej w działania związane z wolontariatem oraz zastanowić się, jakimi zasobami wiedzy lub umiejętnościami mogą – i chcą – się dzielić.
Pomóc mogą w tym ankiety do wypełnienia przez pracowników, ale też upewnienie się, czy wiedzą oni na czym wolontariat pracowniczy polega i czym różni się od klasycznego. Jest to szczególnie istotne w przypadku wolontariatu kompetencyjnego, który może wymagać od pracownika więcej zasobów merytorycznych, dodatkowego uczenia się, gotowości do dzielenia się swoimi doświadczeniami i kompetencjami. Nieraz wiąże się z dużym wysiłkiem intelektualnym i emocjonalnym, co nie zawsze ma miejsce przy wolontariacie czasu, który niekiedy polega tylko na uczestnictwie w jednodniowej akcji społecznej.
Warto pamiętać, że dając przykład „z góry” możemy zmobilizować do działań pracowników na niższych stanowiskach. Oprócz otwartego zaproszenia pracowników do udziału w przedsięwzięciu, które w większej mierze stawia na ich samodzielność i inicjatywność, można też zdecydować się na zaproszenie poszczególnych osób. Tacy pracownicy byliby wybrani wstępnie przez osobę odpowiedzialną za wolontariat w firmie, wtedy więc udział w projekcie mógłby być w większym stopniu narzędziem ich motywowania i doceniana.
Powinniśmy również oszacować, jaki budżet możemy przeznaczyć na działania wolontariackie pracowników.
Ważnym jest, żeby zostać otwartym na sugestie – pracownik także może wyjść z ciekawą inicjatywą. Być może ma już nawet na oku jakąś organizację, której chciałby udzielić pomocy, ale do tej pory brakowało mu zaplecza organizacyjnego i finansowego, które może zapewnić firma.
Rozeznanie zatem wydaje się najważniejszym krokiem. Firma i jej pracownicy muszą być gotowi na wolontariat, w innym wypadku przedsięwzięcie niestety nie wyjdzie.